Salgsbetingelser og leveringsvilkår

Her finner du våre Salgsbetingelser og leveringsvilkår for privatpersonerog for bedrifter og personverntiltak

Salgsbetingelser og leveringsvilkår for privatpersoner

1. Allment
2. Priser og betaling
3. Frakt
4. Levering
5. Forsinkelse
6. Kansellering av kjøp
7. Angrerett og retur
8. Tilbakebetaling
9. Uavhentede forsendelser
10. Reklamasjon
11. Tvist
12. Personopplysninger

1. Allment

Vidda Forlag AS selger produkter med levering i Norge.

Kjøp gjøres kun på www.viddaforlag.no  Du kan selvfølgelig alltid ta kontakt med oss med spørsmål før eller etter et kjøp. Etter et kjøp må du følge med i e-postboksen din da all kommunikasjon foregår via e-post.

Vidda Forlag forbeholder seg retten til å stryke en bestilling dersom særlige grunner foreligger. Vidda Forlag tar forbehold om at varer kan bli utsolgt, og reserverer seg mot forsinkelser, tekniske problemer, endring av utgivelsesdato og feilaktig artikkelinformasjon.

2. Priser og betaling

Bokprisene oppgis i norske kroner inklusive frakt.

Ifølge Bokavtalen har norske bøker fastpris i utgivelsesåret og fram til og med 30. april påfølgende år.

Vidda Forlag samarbeider med Klarna for å kunne tilby deg som kunde ulike betalingsmåter. Du kan velge mellom faktura, kortbetaling og direktebetaling. For å velge faktura kreves det at man har fylt 18 år. Om du velger å betale med faktura, sender Klarna betalingsinstruksjoner/faktura når varen(e) din(e) sendes fra oss. Fakturaer må betales i løpet av 30 dager. Mer informasjon og fullstendige vilkår om Klarnas betalingsmåter finner du på Klarna.no.

3. Frakt

Kostnaden for frakt er inkludert i prisen.

Prioritert levering
Pakker leveres til postkasse / dørmatte på morgenen med Helthjem i deres dekningsområde.

Levering til postkasse/hentested med Bring
Små pakker kan leveres i postkassen. Større pakker leveres til hentested. Du kan velge ønsket hentested. Tiden som framkommer under valgt alternativ er hele prosessen fra bestillingen er lagt til bestillingen skal være fremme.

4. Levering

Varene pakkes og sendes vanligvis samme dag som bestilling. Når du i din bestilling kommer til kassen får du vite hva forventet leveringstid er. Av hensyn til miljøet og for å gi god service forsøker vi alltid å levere flere varer i ett kjøp samtidig.

Digitale e-bøker blir tilgjengelige for nedlastning rett etter kjøpet. Vi anbefaler at du alltid laster ned en backup av alle digitale bøker, da de potensielt sett kan utgå av sortimentet eller av annen anledning forsvinne fra hjemmesiden.

5. Forsinkelse

Vi gjør vårt beste for å levere så fort som mulig, men iblant kan forsinkelser oppstå. Vi kan derfor ikke garantere levering en viss dag, og reserverer oss alltid for eventuelle forsinkelser. Dersom du har oppgitt en e-postadresse vi kan kontakte deg på, vil du alltid få informasjon om eventuelle forsinkelser fra vår side. Du kan til enhver tid klikke på linken i ordrebekreftelsen du fikk på e-post etter kjøpet og se status på ordren.

Du har rett til å heve kjøpet dersom bestillingen din er forsinket og dette ikke er avtalt på forhånd. Du kan enkelt avbestille hele eller deler av ordren ved å klikke på knappen «Gjør endringer i ordren din her» i ordrebekreftelsen du fikk på e-post. Har du betalt med kort, vil reservasjonen slippes. Ordebeløpet trekkes ikke fra din konto før ordren blir sendt fra oss.

Ved uforutsette hendelser som ligger utenfor vår kontroll, force majeure (så som krig, naturkatastrofer, pandemier, streik, brann) eller uteblitt levering fra en underleverandør, tar Vidda Forlag ikke ansvar for forsinkelsene.

6. Kansellering av kjøp

Produkter som kan bestilles er de som finnes på lager hos oss. Vi reserverer oss alltid for at produkter kan bli utsolgt. Dersom et produkt blir utsolgt hos leverandørene vi samarbeider med vil det bli strøket fra bestillingen din, og leveres ikke ved et senere tidspunkt. Vi reserverer oss retten til å stryke et kjøp om det oppstår problemer med leveringer til oss eller problem med betalingen. Dersom et produkt blir strøket fra bestillingen, vil du få informasjon på e-post om dette.

7. Angrerett og retur

I henhold til Angrerettloven gjelder full returrett i 28 dager fra tidspunktet du mottar varen, dersom du ikke ønsker å beholde den.
Om du vil benytte deg av angreretten må du gi oss beskjed om dette innen 28 dager fra du mottok varen(e) og straks sende varen tilbake til oss. Du kan kontakte oss via e-post på post@viddaforlag.no.

Visse produkter kan ikke returneres:

– Produkter kjøpt med Gavekort
– Nedlastede produkter, som f.eks. e-bøker og digitale lydbøker, jf. Angrerettlovens § 22 n), da disse leveres umiddelbart og på grunn av sin beskaffenhet ikke kan returneres.
– Angreretten gjelder ikke defekte eller feilaktige varer. Det er en reklamasjon.

Om du vil returnere en vare, legger du den i originalemballasjen (om den hadde noen), og så i en ytre emballasje. Det er viktig at du pakker inn varen på en måte som gjør at den ikke blir skadet. Dette med tanke på miljøet, for at vi skal kunne selge varen til en annen og ikke må kassere varen. Legg ved en kopi av ordrebekreftelsen der ordrenummer og kundeopplysninger fremgår, og skriv at du ønsker å benytte deg av angreretten. Om denne informasjonen ikke finnes i pakken når den kommer til oss, kan vi ikke se at returen kommer fra deg. Du kan gjerne legge ved angrerettskjema. Angrerettskjema finner du her >.

Du betaler selv porto for frakten og returnerer til følgende adresse:

Vidda Forlag AS
Brevikveien 117

1555 Son

Spar alltid kvittering og sendingsnummer til pakken er mottatt av oss.

8. Tilbakebetaling

Returnerer du en ubrukt vare med eventuelle tilhørende etiketter og innpakning i løpet av 14 dager tilbakebetales hele beløpet du kjøpte varen for. Om varens kvalitet har blitt påvirket som følge av at du som kunde har håndtert varen på en annen måte enn hva som er nødvendig for å undersøke varens funksjoner og egenskaper, kan avdrag på tilbakebetalingen tilsvarende verdisenkningen komme til å gjøres. Dette kan for eksempel være tydelige tegn på en bok er åpnet og/eller lest.

Om du allerede har betalt kontakter Klarna deg for tilbakebetaling. Tilbakebetalingen skjer normalt i løpet av noen dager fra Vidda Forlag har mottatt varen i retur, og skal senest skje innen 14 dager.

Om du ikke allerede har betalt, anbefaler vi at du registrerer en retur hos Klarna for å unngå en eventuell påminnelsesavgift i løpet av den tiden det tar for oss å motta og administrere returen din. Dette gjør du enkelt i Klarnas app eller på Klarna.no. Når vi har registrert returen, justeres fakturabeløpet av Klarna som sender deg en e-post eller et varsel i appen.

9. Uavhentede forsendelser

For ikke avhentede brev eller pakker belaster vi deg 149 kr for kostnader for frakt og returfrakt.

10. Reklamasjon

Når du mottar kjøpet skal du umiddelbart kontrollere at emballasjen er hel og at innholdet er helt og ikke ødelagt. Reklamasjonsretten omfatter feil på produkter og ikke skader som for eksempel forårsakes av normal slitasje. Reklamasjon skjer via e-post til post@viddaforlag.no.  Legg alltid med bilder, informasjon om når feilen ble oppdaget samt en grundig beskrivelse av feilen. Vidda Forlag forbeholder seg retten til først og fremst å rette feilen, eventuelt levere varen på nytt eller i siste instans gi pengene tilbake.

En reklamasjon til Vidda Forlag må skje innen rimelig tid og senest to år etter at forbrukeren overtok varen. Dersom varen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Vidda Forlag følger Forbrukerklageutvalgets avgjørelser ved en eventuell tvist.

11. Tvist

Eventuelle tvister forsøker vi å løse direkte mellom oss. Om en tvist ikke lar seg løse, har du som konsument mulighet til å få tvisten prøvet av Forbrukerklageutvalget. Vidda Forlag forplikter seg til å følge Forbrukerklageutvalgets avgjørelser. Du kan lese mer på Forbrukerklageutvalgets nettside

12. Personopplysninger

Det er viktig for oss at du som kunde føler deg trygg når du handler hos os.. I personopplysningspolicyen vår kan du lese om hvordan vi håndterer og beskytter persondata.

Om du har kjøpt varer til en annen mottaker uten denne personens kunnskap kan vi komme til å opplyse om ditt fornavn og etternavn for at mottakeren skal kunne føle seg trygg ved uthenting av pakken på hentested.

Om du har spørsmål knyttet til teksten over eller fremgangsmåte ved reklamasjoner, transportskader eller annet, kan du kontakte oss her.

Salgsbetingelser og leveringsvilkår for bedrifter

1. Allment
2. Priser og betaling
3. Frakt
4. Levering
5. Forsinkelse
6. Kansellering av kjøp
7. Angrerett og retur
8. Uavhentede forsendelser
9. Reklamasjon
10. Tvist
11. Personopplysninger

1. Allment

Vidda Forlag selger produkter med levering i Norge.

Kjøp gjøres kun på Vidda Forlag.no. Ta gjerne kontakt med oss med spørsmål før eller etter et kjøp.

All kommunikasjon med Vidda Forlag.no, vil foregå via e-post. Bestilling kan følges via lenken i ordrebekreftelsen.

Vidda Forlag tar forbehold om at varer kan være utsolgt fra leverandør, mot forsinkelser, tekniske problemer, endring av utgivelsedato og feilaktig artikkelinformasjon. Vi forbeholder oss også retten til å stryke en bestilling dersom særlige grunner foreligger..

2. Priser og betaling

Prisene oppgis i norske kroner inklusive mva. Vi følger Skatteetatens tabell for momssatser.

Vi forbeholder oss retten til å endre priser uten foregående varsel. Prisen som er aktuell når varen kjøpes, er den prisen som gjelder, uansett om prisen går opp eller ned senere.

Vidda Forlag samarbeider med Klarna for å kunne tilby ulike betalingsmåter. Velg mellom betaling mot faktura eller kortbetaling. Fakturaer må betales i løpet av 30 dager. Mer informasjon om Klarnas brukervilkår og Klarnas kontaktopplysninger finner du på Klarna.no.

3. Frakt

Bedriftspakker leveres på døren med Bring bedriftspakke. Fraktkostnad 49 kr.

4. Levering

Den totale leveringstiden for kjøpet presenteres i kassen.

Digitale bøker blir tilgjengelige for nedlasting rett etter kjøpet. Vi anbefaler å laste ned en backup av alle digitale bøker, ettersom de kan utgå fra sortimentet eller av annen anledning forsvinne fra nettsiden.

5. Forsinkelse

Vi gjør vårt beste for å levere så raskt som mulig, men iblant kan det bli forsinkelser. Vi garanterer derfor ikke levering en viss dag og reserverer oss alltid for forsinkelser.

Ved uforutsette hendelser som ligger utenfor vår kontroll, force majeure (så som krig, naturkatastrofer, streik, brann eller uteblitt levering fra en underleverandør), tar Vidda Forlag AS ikke ansvar for forsinkelsene.

6. Kansellering av kjøp

Produkter som kan bestilles er de som finnes på lager hos våre leverandører eller hos oss. Vi reserverer oss alltid for at produktet kan bli utsolgt. Vi reserverer oss retten til å stryke et kjøp om det oppstår problemer med leveringer til oss eller problem med betalingen. Dersom et produkt blir strøket fra bestillingen, vil det gis informasjon på e-post om dette.

7. Angrerett og retur

Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av bedrifter eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet (jf Angrerettloven § 1). Om man har en egen avtale med Vidda Forlag, gjelder vilkårene for angrerett og retur slik det står angitt i den avtalen.

Ved feilaktig eller defekt produkt kontakt oss for reklamasjon via e-post på post@viddaforlag.no.

8. Uavhentede forsendelser

For ikke avhentede brev eller pakker debiterer vi 149 kr for kostnader for frakt og returfrakt.

9. Reklamasjon

Når varene mottas må det umiddelbart kontrolleres at emballasjen er hel og at innholdet er helt og fungerer. Reklamasjonsretten omfatter feil på produkter og ikke skader som forårsakes av normal slitasje. Reklamasjon skjer via e-post til post@viddaforlag.no.  Legg alltid med bilder, informasjon om når feilen ble oppdaget samt en beskrivelse av feilen. Vidda Forlag forbeholder seg retten til først og fremst å rette feilen, eventuelt levere varen på nytt eller i siste instans gi pengene tilbake.

En reklamasjon til Vidda Forlag må skje innen rimelig tid og senest to år etter at varen er mottatt. Dersom varen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Vidda Forlag følger Forbrukerklageutvalgets avgjørelser ved en eventuell tvist.

10. Tvist

Tvister angående tolkningen eller bruken av disse allmenne vilkårene skal avgjøres i domstol ifølge norsk lov.

11 Personopplysninger

Det er viktig for oss våre kunder føler seg trygge når de handler hos oss I personopplysningspolicyen vår kan du lese om hvordan vi håndterer og beskytter persondata.

Om varen er kjøpt til noen uten at vedkommende vet om det, kan vi komme til å opplyse om bedriftens navn, e-postadresse og hvilke produkter som er kjøpt for at mottakeren skal kunne føle seg trygg ved uthenting av pakken på hentested.

Ved spørsmål knyttet til teksten over eller fremgangsmåte ved reklamasjoner, transportskader eller annet, kan dere kontakte oss via e-post påpost@viddaforlag.no eller kontakt oss direkte på vår chatt.

Personvern

Vi bruker ikke cookies eller annen teknologi for å spore deg eller tilrettelegge «opplevelsen» for deg. Vi fotfølger deg ikke på bakgrunn av hva du har gjort på våre websider. Om vi har din e-postadresse vil vi ikke kontakte deg uten din godkjenning.

Det finnes et unntak:

Artikler på denne siden kan inkludere innebygd innhold (f.eks. videoer, bilder, artikler osv.). Innebygd innhold fra andre nettsteder oppfører seg på nøyaktig samme måte som om den besøkende hadde besøkt nettstedet som det innebygde innholdet kommer fra.

Disse nettstedene kan samle inn opplysninger om deg, bruke informasjonskapsler, bygge inn sporingssystemer fra tredjeparter og overvåke hva du gjør via dette innebygde innholdet. Dette omfatter også sporing av handlingene dine via det innebygde innholdet dersom du har en konto og er logget inn på nettstedet.

.

Angrerettloven

Angrerettloven vil si at du som forbruker kan gå fra avtalen du har med selger, om du melder fra om dette til selgeren senest 14 dager etter du mottok varen. Sammen med varen skal du også ha mottatt et angrefristskjema. Om du ikke har mottatt angrefristskjema, eller dersom selgeren ikke har gitt deg opplysninger om varen/tjenesten som han/ho etter loven plikter å gi, blir angrefristloven utvidet til tre måneder. Om selger ikke har gitt opplysninger om angreretten, blir angrefristen utvidet til ett år.

Forbrukerkjøpsloven

Om varen har feil eller mangler har du klagerett etter kjøpsloven. Vilkårene for klageretten er at du legger frem klagen innen rimelig tid etter du har oppdaget feilen/mangelen. Etter forbrukerkjøpsloven kan du for eksempel kreve prisavslag, utbetring, erstatning eller heving av kjøpet om mangelen er vesentlig. Den absolutte klagefristen (reklamasjonsfristen) er to år. For varer som er ment å vare vesentlig lengre enn to år, er reklamasjonsretten satt til fem år.

Garanti

En garanti skal gi deg rettigheter utover det reklamasjonsretten etter forbrukerkjøpsloven gir deg. Dersom garantien ikke gir deg en større rett enn det reklamasjonsretten etter forbrukerkjøpsloven gir deg, kan garantien være ulovlig i forhold til vilkårene i markedsføringsloven. Garantiutsagnet som selgeren oppgir under salg, er bindende for selgeren